Opdrachten en vacatures komen via verschillende kanalen op de arbeidsmarkt. Maar waarom eigenlijk? En is het mogelijk om in dat oerwoud aan mogelijkheden de beste keuze voor jou te maken?

Doelgroep bereiken
Wanneer een organisatie personeel zoekt dan kunnen 1 of meerdere kanalen tegelijk worden ingezet om de doelgroep te bereiken. Namelijk via:
– een corporate website
– een detachering- en uitzendbureau
– een werving & selectiebureau
– een broker
– een payroller
– een inhuurdesk / marktplaats
– een raamcontractant
– m.b.v. social media
– advertenties in de on- en offline media
– vacaturesites en jobboards
Soms gaat een vacature eerst de markt op via de diverse raamcontractanten. En als die hem niet (tijdig) kunnen invullen mag iedereen weer mee doen om een kandidaat voor te dragen. Een andere keer gaat een vacature via een inhuurdesk of payroller omdat de werkgever bepaalde risico’s wil afdekken. Het meest voorkomende kanaal waarop vacatures zijn te vinden is middels een corporate website van de betreffende organisatie zelf..

Belang van de organisatie staat centraal
Mijn ervaring is dat een (tijdelijke) vacature vrijwel nooit via slechts een kanaal op de arbeidsmarkt komt en zelden tot niet exclusief wordt vergeven aan een intermediair. En waarom zou een organisatie ook dat risico willen nemen? Zijn belang is immers te kunnen beschikken over de juiste persoon, op de juiste plek, op het juiste moment onder de juiste voorwaarden. Het belang van een intermediair om de (tijdelijke) vacature exclusief (= meer geld) te kunnen bemiddelen verkleint immers de kansen van de opdrachtgever.
Dit met uitzondering van de werving van “bedrijfskritische” functies waarvoor in het “geheim” moet worden gehunt omdat het niet bekend mag worden waar naar een bedrijf op zoek is en/of probeert expertise bij een concurrent weg te trekken.

Multiposten
Vanuit het belang van de organisatie worden dan ook alle vacatures gemultipost op diverse (online) kanalen zoals bijvoorbeeld jobboards, LinkedIn, Twitter, Facebook etc. Waarbij professionele organisaties steeds beter kunnen bepalen via welke kanalen succesvol sollicitanten worden geworven en zo Return On Investement (ROI) opleveren.
Uit onderzoek van arbeidsmarktdata blijkt dat de afgelopen 2 maanden (maart 2020) er 3.222.985 vacatures waren waarvan:
– Een vacature gemiddeld 14 keer via meerdere kanalen is uitgezet.
– En daarbij in de meeste gevallen gebruik is gemaakt van de jobsites: jobbird.com, 12jobs.nl, vacant.nl en werk.nl in meer dan 50% van alle gevallen.
– Circa 89 % van alle vacatures advertenties ook is geplaatst in de branche arbeidsbemiddeling.

De transparante arbeidsmarkt is er al?
De werkzoekende heeft mijn inziens recht op een transparante arbeidsmarkt waar een eerlijke marktwerking vanuit gaat. Wanneer je immers een paar schoenen online koopt wil je ook van tevoren weten wie ze allemaal leveren en zelf bepalen onder welke voorwaarden je tot aanschaf overgaat.
Het is wel degelijk al mogelijk om keuzes te maken op basis van inzicht in de arbeidsmarkt of je daarbij te laten adviseren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te bepalen:
– Bij welke intermediairs in de nabije regio moet jij of je cliënt ingeschreven staan omdat zij de afgelopen periode de meeste (tijdelijke) vacatures hebben bemiddeld die je misschien zoekt?
– Bij welke bedrijven heeft een open sollicitatie de meeste kans omdat ze geregeld een vacature hebben die jij of je cliënt kan vervullen?
– Welke contactpersonen moet je daar benaderen met als doel in beeld te zijn voordat het überhaupt een vacature is geworden en iedereen erop kan reageren?
– In welke woonplaatsen is de meeste vraag o.b.v. je zoekprofiel en hoe groot zijn die bedrijven?
Gelukkig zijn er een paar mogelijkheden in de markt beschikbaar waaronder WendbaarWerken PRO voor serieuze organisaties en werkzoekenden die niet hun privacy wensen te verkwanselen voor een matige (gratis) oplossing. Ik ben ervan overtuigd dat we pas aan het begin staan van nieuwe inzichten die uiteindelijk de norm zullen bepalen voor sollicitanten en organisaties die snappen hoe dit voor ze gaat werken…

Dus hoe komt het dat de arbeidsmarkt zo ondoorzichtig is?
Dit komt doordat het belang van organisaties centraal staat op de arbeidsmarkt. Zij geven veel geld uit aan het wervingsproces. Kandidaten niet. Kandidaten die een kwart jaarsalaris betalen om zich zonder garantie op succes te laten werven zijn er niet. Maar kandidaten die gestructureerd de arbeidsmarkt benaderen zijn er gelukkig steeds meer.